De Ford Puma

De Ford Puma

Ben je op zoek naar een nieuwe Ford dan zit je bij de Ford Puma Club goed. Hier vind je alle informatie over onder andere de Ford Puma 1.7, de Ford Puma 1.6, de Ford Puma 1.4 en de Ford Racing Puma. Alle ins en outs worden besproken en al je vragen en opmerkingen over de auto kun je kwijt op het Ford Puma Forum.

De Ford Puma

De Ford Puma is een kleine coupé die van 1997 tot 2001 in de Ford fabriek Keulen geproduceerd is door de Ford Motor Company. De productie stopte in 2001 maar Puma´s die op voorraad stonden zijn in 2002 nog op kenteken gezet en verkocht. Wil je weten wat de exacte productiedatum van jouw Ford Puma is? Kijk op Ford Etis en voer hier het kenteken van jouw Puma in.

Ford kwam door de jaren heen met 4 versies:

Ford Puma 1.4 i met 90PK (66kW) (gemaakt 1998-2000)
Ford Puma 1.6 i met 103PK (76 kW) (gemaakt 2000-2002)
Ford Puma 1.7 i met 125PK (92kW) (gemaakt 1997-2002)
Ford Racing Puma 1.7 i met 155PK (114kW) (slecht 500 stuks geproduceerd, alleen in het jaar 2000 en alleen voor de markt in Groot-Brittannië)
Al deze Puma’s zijn voorzien van een Ford Zetec motor. Om nog preciezer te zijn een 16V Sigma motor met 4 cilinders (in lijn) die door de Ford Motor Company verkocht werd als Zetec SE en tegenwoordig als Duratec.

Ford Puma Dashboard

De auto is gemaakt op een Ford Fiesta onderstel met een nieuwe motor van Yamaha, een nieuwe body, aangepaste wielophanging en nog meerdere veranderingen. De Puma 1.7 kwam met Ford´s Variable Camshaft Timing (VCT) systeem, Traction Control System (TCS) en Anti Blokkeer Systeem (ABS). ABS zat niet standaard op de Puma 1.4 maar was optioneel.

De motor

De Ford Motor Company monteerde in de Ford Puma een bijzondere viercilinder 1.7 Zetec SE VCT motor, die tot op heden alleen in deze auto is gebruikt. De vier kleppen per cilinder waren niets nieuws, maar de variabele timing (VCT) van de inlaat nokkenas was voor Ford bijzonder. Ford pakte als basis de 1.6 Zetec SE motor en verzond vervolgens elke afzonderlijke motor naar de Yamaha fabriek in Japan waar de cilinders werden voorzien van de speciale looplaag. Vervolgens werden de motoren naar de Ford fabriek in Valencia gevlogen waar ze verder werden opgebouwd. Uiteindelijk keerde ze weer terug naar de Ford fabriek Keulen, om in de Puma te worden gemonteerd.

Mede dankzij deze omslachtige motorproductie was de Ford Puma slecht leverbaar (maximaal twee jaar levertijd). Daarom werd binnen korte tijd de Ford Puma 1.4 aangeboden. Deze motoren werden ‘normaal’ opgebouwd en daarna direct in de auto gemonteerd.

Specificaties Ford Puma 1.7 i 16V

92 kW/125 pk bij 6.300 t/min en een maximum koppel van 157 Nm bij 4.500 t/min voor toonaangevende prestaties en zeer goede rijeigenschappen.
Meer dan 95% van maximum koppel beschikbaar binnen het bereik van 2.500 tot 5.500 t/min en tenminste 85% van 1.500 tot het maximum van 6.750 t/min.
Elektronisch gestuurde viergats injectoren voor verbeterde vloeistofdoorvoer en brandstofvermenging.
Nauwkeurige regeling van brandstof/luchtmengsel, ontstekingstijdstip en gasstroming voor betere verbranding, constanter vermogensontplooiing en lage emissiewaarden.
Twee bovenliggende nokkenassen, voorzien van aandrijfriem met lange levensduur.
Lichtgewicht magnesiumstructuur kleppendeksel.
Unieke motorophanging voor het extra koppel van de 1.7 liter motor.
Topsnelheid: 203 km/u
Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 s
Afbeelding_3 Afbeelding_4

Handwerk

Omdat het onderstel van de Puma bijna gelijk is aan dat van de Fiesta, werd er in de fabriek in Keulen grotendeels op dezelfde productielijn gebouwd. Alleen in de carrosserieafwerking waren aparte productielijnen te vinden waar de delen (bijvoorbeeld de deuren) grotendeels handmatig gemonteerd werden. De Puma heeft een hoog aandeel handarbeid van ca. 40%. Er werden dagelijks ongeveer 220 Puma’s gebouwd.

Prestaties

Met een gewicht van ongeveer 1.013kg zonder optionele accessoires kon de Ford Puma 1.7 i met 125PK van 0 naar 100km/u komen in 9,2 seconden.

MK1

Er is qua uiterlijke verschijning maar één soort Puma geleverd. Er hebben geen facelifts plaatsgevonden, zoals bijvoorbeeld de Ford Focus wel heeft gehad (Focus II fase 1, Focus II fase 2). Toch zijn er bij de Puma wel een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo kreeg de Puma door de jaren heen andere velgen, een digitale toerenteller, een andere kleur interieur, een vernieuwd kachelpaneel, grotere remmen en nog wat andere aanpassingen. Het Engelse Project Puma forum noemt nog wat veranderingen:

Series 1 – de eerste 1500 Puma’s hebben een genummerde pook knop. Een dashboard met ‘halve maan’ wijzerplaten, analoge kilometerteller/dagteller, elektrische in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, sommigen hadden VCT onder het Puma-logo bij de pook zak (30-’98 / 10-’98). Wijziging van positie motorkap sproeiers kort na de productie. Verandering van hoofdremcilinder maart 1998 na problemen met eerdere ontwerp. Interieur kleur: Alchemy Blue

Series ‘1.5’ – Digitale kilometerteller, kleinere cirkelvormige wijzerplaten, verandering bevestiging voorscherm aan carrosserie. Ford 6000CD ronde draai-volumeknop in plaats van een vierkant druk-volumeknop.

Series 2 – Vernieuwde kachel knoppen, aansteker verplaatst van asbak naar middelste console, andere voorstoelen met handmatige verstelbare zithoogte vervingen elektrische kantelverstelling knoppen, ander patroon in de stof van het interieur, variabele interval ruitenwissers, gele clips op deurtje opslagcompartiment in kofferbak (krik), langzaam dimmende interieurverlichting, infrarood afstandsbediening veranderd naar radiosleutel afstandsbediening, kofferbak openen via afstandsbediening, blauwe Ford badge toegevoegd op het stuur, andere gasdrukveren achterklep (opent langzamer). Bodemplaat veranderde licht aan de achterzijde, zichtbaar door de veranderde vorm van de vloermat. Schokbrekers veranderen van vorkbevestiging in oogbevestiging.

Series 3- Klaverblad/Propellor velgen veranderde in 9 spaak velgen, plastic in het interieur veranderde van grijs/blauw in grijs. Geupgrade remsysteem – grotere remschijven voor / remtrommels achter en hoofdremcilinder.

Het derde remlicht in de kofferklep verscheen op de Puma’s vanaf 2000.

Series 4- Meer gedetailleerde knoppen aan kachelpaneel toegevoegd.

Opvolger

De Ford Puma is alleen binnen Europa verkocht. Ford heeft ná de productie van de Puma geen vervangende kleine coupe ontworpen. In plaats daarvan introduceerde ze de Ford StreetKa, een tweezitter die net als de Ford Puma gebaseerd was op de Fiesta. De StreetKa leende de transmissie en wielophanging van de Puma.

One Reply to “De Ford Puma”