Geschiedenis

Geschiedenis

Ontwerp

Automobiel designers zouden een moord doen voor een project als die van de Puma. De eerste briefing voor de Puma was opmerkelijk “open” en werd door de stylisten opgevat als een uitdaging. De boodschap was duidelijk: ontwerp een coupé gebaseerd op het onderstel van de Ford Fiesta, met een open sportief uiterlijk en imago.

Het idee van de Puma kwam eind 1993: Ford was zich bewust van alle lof die ze op hun laatste model in de categorie ‘klein’ ontvingen (de Ford Fiesta). De directeur van de Ford Motor Company Jac Nassar en designer van Ford’s kleine- en middelmodellen Claude Lobo bespraken de mogelijkheid om iets totaal anders met het chassis van de succesvolle Ford Fiesta te doen. Iets wat meer gedurfd was. Waarom zouden ze zo’n goed onderstel onder een simpele hatchback verstopt laten?

Ze wilde graag een sexy sportcoupé produceren, en met de agenda vol met lopende projecten moesten de ontwerpers zelfs tijdens hun avonduren, weekenden en vakanties aan de schetsen werken. Met zo’n open opdracht is het niet vreemd dat er binnen enkele dagen al meer dan 50 handgeschetste ideeën op tafel lagen.

Sommige waren goed, andere minder, maar het concept voor de Puma was zeker geboren. Er waren nog steeds geen fysieke vormen, alleen beelden op de computer die gemaakt waren aan de hand van de originele schetsen. Ford was op dat moment één van de eersten, en misschien zelfs wel dé eerste, die akkoord was over het uiterlijk van een auto zonder dat er een klei model gemaakt was, simpelweg aan de hand van gedigitaliseerde schetsen. Het was waarschijnlijk ook de eerste auto ooit die van ruwe schets tot uiteindelijke vorm gemaakt is in slechts 135 dagen.

50 schetsen werden er gemaakt. Onderstaande afbeelding is één van deze schetsen. Deze schets werd als leidraad gebruikt voor de uiteindelijke vorm.

Zes van de 50 schetsen werden uitgetekend tot fullsize afbeeldingen, vervolgens werden er twee gekozen. Ze werden omgedoopt tot een ‘rood’ en een ‘blauw’ thema.

Ontwikkeling

Nadat de rode schets was goedgekeurd werd het team ontzettend enthousiast. Maar ze hadden nog steeds geen fysiek model, alleen maar data in een computer en geen ruimte in de studio. Daarom besloten ze om alle data naar Ian Callum (design director van Jaguar) te sturen, en hij creëerde het eerste echte model. Vervolgens werd er gewerkt aan veiligheid, aerodynamica, pakketeisen zonder afbreuk aan het ontwerp te doen.

Het leukste op dat moment, was om de mensen te overtuigen van de aluminium versnellingspook knop. Iedereen zei: “Het zal in de winter steenkoud zijn, en in de zomer te heet”. Ford probeerde hiermee de rijder te verbinden met de auto. Eén zijn met de auto.

Prestaties

Prestatie is de basis van elke sport coupe. Om nog specifieker te zijn, “coupé klanten” eisen buitengewoon sterke acceleratie, geweldige torque door alle versnellingen heen en een concurrerende topsnelheid. Dergelijke criteria zijn moeilijk succesvol te produceren zonder in te leveren op het gebied van milieu en emissies in het voordeel van een hogere cilinderinhoud. Niet als je variabele kleppen timing hebt (variable camshift timing, VCT).

De Ford Puma 1.7 liter Zetec SE motor was niet alleen de eerste Ford motor die dit soort technologie gebruikte, maar het was ook de eerste in zijn klasse. Kort samengevat: door het continu veranderen (vandaar de naam) van de timing van de inlaatkleppen in relatie tot het toerental, is er op elk gewenst moment een grote hoeveelheid power beschikbaar. Op de weg is het voordeel ten opzichte van andere multi-valvers onmiddellijk merkbaar: de vermogensafgifte is veel flexibeler en energieker dankzij zijn zeer vlakke koppel curve die 85% van het maximumkoppel levert al vanaf 1.500 toeren per minuut (rpm).

Een RS product zonder het mannelijke label

Dit gerucht zorgde voor een lading aan ongekende belangstelling onder enthousiaste bestuurders die hunkerde naar sportieve Fords die men niet meer had gezien sinds de onstuimige dagen van de Escort RS Cosworth, de Escort RS2000 en de Fiesta XR2i. En de Puma vervulde al hun wensen; frisse New Edge styling, een verbluffende 1.7 liter 125pk motor die zorgde voor veel vermogen en koppel bij lage toerentallen en een onverslaanbaar chassis. Dit alles zorgde ervoor dat het geliefde ‘Fast Ford’ genre werd herschapen.