Motorrijders zijn nieuwe nomaden op zoek naar een fysieke kick

Motorrijders zijn nieuwe nomaden op zoek naar een fysieke kick

 

Op de motor voel je je vrij, origineel, avontuurlijk, onafhankelijk. Het is een ultiem mobiliteitssymbool om op een comfortabele manier en zonder restricties van a naar b te reizen. Of je nu alleen of in clubverband de zonsondergang tegemoet wilt cruisen, ervaringen met anderen wilt delen of deze in alle rust wil laten bezinken, altijd geldt: op de motor ben je wat je rijdt! De gemotoriseerde tweewieler appelleert hiermee al tientallen jaren aan behoeften en gevoelens van consumenten. Dat bleek ook uit de gezamenlijke presentatie van trendwatcher Hilde Roothart en industrieel designer Tim Selders tijdens de MotorPersDag van de RAI afdeling Gemotoriseerde Tweewielers. Zij constateerden dat motorrijden perfect aansluit op de nieuwe markt van zogenaamde ‘memorabele ervaringen’, waarbij niet het product of een dienst, maar juist een gebeurtenis of belevenis voor een toegevoegde waarde moet zorgen. Met andere woorden: “You better die of exhaustion, not boredom”.
Met de MotorPersDag die op een zonovergoten lentedag op de testbaan van de RDW in Lelystad plaatsvond, is een oude traditie in ere hersteld. En dat is ook niet zo verwonderlijk. Rijden op een motorfiets, scooter, of brom- snorfiets is tegenwoordig een regelrechte hype. Brom- en snorscooters zijn bijna niet aan te slepen.
De vraag naar nieuwe motorfietsen die vorig jaar al met ruim 23 procent groeide zette zich ook in het
eerste kwartaal van dit jaar voort. Tot en met maart werden 6.042 machines gekentekend, twintig procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Als ik de radio aanzet dan hoor ik DJ’s praten over het halen
van hun motorrijbewijs. En dat is pure winst”, concludeerde Berry van Gestel, vice voorzitter van de afdeling GT in Lelystad.
Hilde Roothart van bureau Trendslator en Tim Selders van PARK Design Strategists schetsten een aantal consumententrends en de gevolgen daarbinnen voor de motorfietsmarkt. Volgens Roothart is het gedrag van mensen tegenwoordig veel meer momentgebonden en stappen ze veel makkelijker over van de ene naar de andere activiteit. “Binnen de markt van ‘mobiele momenten’ (experience) spelen vooral de gebeurtenissen en ervaringen een belangrijke rol. Motorrijders willen de snelheid en de geuren om hen heen lijfelijk ervaren. Dit vertaalt zich onder meer in het op de markt komen van motoren met meer spartaanse rij-eigenschappen.” Een andere ontwikkeling betreft de behoefte van mensen het gevoel te hebben overal en altijd op vakantie te zijn (Nomad). Ook hier is de motorfiets een perfect middel om nieuwe gebieden te verkennen, ontdekkingstochten te ondernemen of cultuur op te snuiven. Roothart: ‘Motorrijders zijn in feite nieuwe nomaden op zoek naar
een fysieke kick.”
Maar de motorfiets haakt ook in op de grotere belangstelling naar retro-producten die exclusiviteit vertegenwoordigen (authenthic). De motor als materiėle trots of als symbool voor zelfexpressie (original). Tegenover de trend om origineel te zijn staat de wens gemeenschappelijke ervaringen met anderen te delen (together) en in clubverband te rijden.
Voor velen staat bij motorrijden de relaxte vrijetijdsbeleving centraal (feminine). “Dit manifesteert zich in minder machogedrag en minder uiterlijk vertoon”, aldus Roothart.
Afdelingssecretaris Ine Cup concludeerde dat de geschetste trends aangeven dat de motorfiets zijn tijd altijd ver vooruit is geweest. “Kijk naar de genoemde trends als experience, nomad, original, together en authentic. Rijden op de gemotoriseerde tweewieler appelleert al jaren aan die gevoelens. Je zou kunnen stellen dat de motorfiets een trendsetter is.
Maar wat we in toenemende mate moeten gaan ‘bijmengen’ zijn de trends uit de tweede helft van het overzicht: feminine, intelligence, conceptual, control en convenience.
De branche zal een uitgekiende mix moeten gaan hanteren tussen die twee werelden, opdat een fusie ontstaat tussen emotie en de ratio.” Cup zei ook veranderingen te zien ontstaan, waarbij de gemotoriseerde tweewieler een duidelijk onderdeel gaat vormen van de hele keten van mobiliteitsmiddelen. Autodealers (harley davidsons) kunnen bijvoorbeeld motorfietsen gaan verkopen. “Voor we het weten is de autodealer van nu een mobiliteitsadviseur die slimme oplossingen heeft voor mobiliteitsbehoeften.” Tenslotte vroeg Cup zich af waarom er nooit overheidsgeld beschikbaar wordt gesteld ten faveure van gemotoriseerde tweewielers. Ook de lagere overheden zouden wat haar betreft meer aandacht aan deze vervoermiddelen mogen besteden. Te denken valt aan speciale parkeervakken voor motorfietsen, zoals in Londen en Parijs. ‘Hebt u in Nederland wel eens geprobeerd uw motorfiets achter te laten in een parkeergarage? Je kunt hem gewoon niet kwijt!”