Speciale Edities

Speciale Edities

De Ford Puma is geleverd met verschillende speciale edities.

De Ford Racing Puma (ST160)

(alleen in Groot-Brittannië geleverd, 500 stuks, periode 2000, kleur Imperial Blue/Racing Blue)

De FRP is gemaakt door het Ford Rally specialisten team in Boreham (UK), geleid door Peter Beattie. De planning was om 1000 Racing Puma´s te produceren; 500 voor de Duitse markt en 500 voor het Verenigd Koninkrijk. Tickford (in de UK) was verantwoordelijk voor deze producties.

De auto kreeg een aangepaste versie van de 1.7i Zetec-S motor welke 155pk (116 kW) en 161 Nm produceerde. Hij accelereerde van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden. Er waren nog veel meer aanpassingen zoals een bredere body, schijfremmen achter en grotere race-spec Alcon schijfremmen voor, Sparco kuipstoelen, Alcantara blauw afgezet interieur en 17 inch Speedline lichtmetalen velgen.

De prestatie/prijs verhouding kwam in opspraak toen andere merken zoals Subaru met snellere en goedkopere auto’s (Impreza) op de markt kwamen. De 500 modellen voor de Duitse markt werden geannuleerd en uiteindelijk is de Racing Puma alleen in de rechtsbestuurde versie geleverd voor de markt in Groot-Brittannië. Ze zijn allemaal geleverd in de kleur Racing Blue (dezelfde kleur als op de FocusI ST170/RS en Escort RS Cosworth). Een kleur die tot dan toe niet leverbaar was voor de Puma.

De Millennium editie

(alleen in Groot-Brittannië geleverd, 1000 stuks, periode 1999- 2000, kleur Zinc Yellow)

De Millennium Editie´s zijn geproduceerd als herinnering aan de Millennium Product Award. Deze ontving Ford in 1999 omdat ze de eerste in Groot-Brittannië waren die auto’s uitsluitend op de computer ontwierpen en in record tijd.

De Millennium Editie Puma kreeg een opvallende Zinc gele kleur, een donker blauw lederen interieur met Recaro stoelen. De gele kleur lijkt op Citrus Gold, maar deze versie is te onderscheiden door zijn zwarte spiegels. Een genummerde badge en sleutelring waren verkrijgbaar bij de aanschaf, maar de auto´s waren niet automatisch genummerd (zoals bijvoorbeeld de Racing Puma, de Escort F1 en de Focus RS500 zijn wel zijn).

De Ford Ka en de Ford Focus hebben dezelfde prijs (Millennium Product Award) gewonnen, zijn in dezelfde hoeveelheid geproduceerd met dezelfde kleur, maar met een zwart lederen interieur.

De Black editie

(1600 stuks geproduceerd, periode 2000-2001)

De Puma Black kreeg een zwart lederen interieur, ´F1´ stijl velgen en de carrosseriekleur werd Panther Black. In eerste instantie was de productiehoeveelheid gepland op slechts 1000 stuks, maar gezien deze editie erg populair bleek te zijn werden er nog 600 bijgemaakt.

De Thunder editie

(2000 stuks geproduceerd, periode 2000-2002 in de kleuren Moondust Silver en Magnum Grey)

Deze Puma valt onder de 2000 laatst geproduceerde Puma´s. Hoewel de kleur Moon-dust Silver al vanaf de begin periode van de productie van de Puma verkrijgbaar was, was de kleur Magnum Grey (donker grijs) alleen verkrijgbaar op de Thunder Editie. Alle Thunder Edities kregen een grijs lederen interieur, 6-CD wisselaar en meer spaak lichtmetalen velgen die ook verkrijgbaar waren op de Fiesta Zetec-S.

De Century editie

(118 stuks voor Nederland geproduceerd, periode 2000-2001 in de kleur Amparo blauw)

Zoals de millenium editie in Engeland Zinc Yellow was, zo kreeg hij in de rest van Europa de aparte Amparo blauwe kleur. Deze “century” editie heeft dezelfde velgen als de gele Engelse millenium editie, alleen zonder speciale millenium centrecap. Tevens kreeg hij een zwart lederen interieur met amparo blauwe biezen en Recaro stoelen.

Sports Edition

(500 stuks geproduceerd, periode 2001-2002 in de kleur Racing/Imperial blue. Slechts 69 stuks geleverd in Nederland)

De Sports Edition (in Duitsland Futura genaamd) was oorspronkelijk bedoeld om Racing Puma te worden. Ze werden als gewone Puma gemaakt in de aparte kleur Imperial blue (in de volksmond Racing Blue genoemd) om vervolgens omgebouwd te worden tot Racing Puma. 1000 stuks zouden er gemaakt worden. 500 voor de Engelse markt en 500 voor de Duitse markt. Nadat de 500 voor de Engelse markt geleverd waren kwam Ford tot de conclusie dat de 500 voor de Duitse markt geannuleerd moesten worden, omdat ze qua prijs/prestatie verhouding niet tegen andere modellen als Subaru Impreza kon concurreren. De 500 overige bleven dus een “gewone” Puma. Ze werden voorzien van een zwart lederen sport interieur en millennium velgen.

One Reply to “Speciale Edities”